Litteraturliste - Forskningsetikk

Vil du vite mer? Her finner du litteraturlisten som innholdet under dette emnet bygger på

ALLEA (All European Academies). 2025. Ethical Problems for Research Institutions Collaborating with Commercial Entities. DOI:10.26356/ALLEA-ETHICAL-PROBLEMS-RESEARCH-INSTITUTIONS

Askheim, O. P., et al. (red.). 2019. Samproduksjon i forskning: Forskning med nye aktører. Universitetsforlaget. https://www.scup.com/doi/book/10.18261/9788215031675-2019

Askheim,O. P. & Høiseth, J. R. (2019). Medforskerrollen –i spenningsfeltet mellom anerkjennelse, kooptering og «tokenisme», i O. P. Askheim et al. (Red.). Samproduksjon i forskning: Forskning med nye aktører (s. 214-245). Universitetsforlaget. https://www.scup.com/doi/book/10.18261/9788215031675-2019

Backe-Hansen, E. (2023) _Når barn og unge deltar i forskning _. Forskningsetisk bibliotek (FBIB). De nasjonale forskningsetiske komiteene. https://www.forskningsetikk.no/ressurser/fbib/bestemte-grupper/barn/

Banks, S. Armstrong, A., Carter, K., Graham, H., Hayward, P., Henry, A., Holland, T., Holmes, C., Lee, A., McNulty, A., Moore, N., Nayling, N., Stokoe, A. & Strachan, A. (2013). Everyday ethics in community-based participatory research. Contemporary Social Science, 8:3, s. 263-277, https://doi.org/10.1080/21582041.2013.769618

Beresford, P. (2012). "The theory and philosophy behind user involvement" i P. Beresford and S.Carr. Social Care, Service Users and User Involvement. (s. 21-36). Jessica Kingsley Publishers.

Bærøe, K., Kerasidou, A., Dunn, M. et al. (2022). Pursuing impact in research: towards an ethical approach. _BMC Med Ethics 23, _37. https://doi.org/10.1186/s12910-022-00754-3

Botnen, S.E., & Ekern, L.(2011). Medforsker og informant på samme tid – en etisk utfordring. Forskningsetikk, 2011:11, s.19-21. https://www.forskningsetikk.no/globalassets/dokumenter/2-bladet-forskningsetikk/alle-utgaver/forskningsetikk-2011-3.pdf

Cameron, J., Kothari, A., & Fiolet, R. (2025). Addressing power imbalance in research: exploring power in integrated knowledge translation health research. Research Involvement and Engagement, 11(1), 35..

Cariou, W. (2020). On critical humility. Studies in American Indian Litteratures, 32(3–4), 1–12. https://doi.org/10.1353/ail.2020.0015

Costea, D.E. (u.å) Ethical issues in Collaborative Research. https://snac-research-ethics.w.uib.no/files/2024/12/Ethical-Issues-in-Collaborative-Research-Module-6-DE-Costea.pdf

De nasjonale forskningsetiske komiteer (FEK), 2025. Tema: Urfolk og nasjonale minoriteter https://www.forskningsetikk.no/ressurser/tema-urfolk-og-nasjonale-minoriteter/

De nasjonale forskningsetiske komiteene (NENT/NESH). (2022). Uttalelse om akademisk frihet og forskningsetikk ved NORCE. https://www.forskningsetikk.no/om-oss/komiteer-og-utvalg/nent/uttalelser/uttalelse-om-akademisk-frihet-og-forskningsetikk-ved-norce/

Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologi (NENT). (2024). Forskningsetiske retningslinjer for naturvitenskap og teknologi https://www.forskningsetikk.no/retningslinjer/nat-tek/forskningsetiske-retningslinjer-for-naturvitenskap-og-teknologi/

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora. (NESH). (2023). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora. https://www.forskningsetikk.no/retningslinjer/hum-sam/forskningsetiske-retningslinjer-for-samfunnsvitenskap-og-humaniora/

De Poli, C. & Oyebode, J. (2023). Research ethics and collaborative research in health and social care: analysis of UK research ethics policies, scoping review of the literature, and focus group study. Plos one, 18(12), e0296223.

EASA (u.å) EASA good practice guidelines: Collaborative research and authorship in anthropology. https://easaonline.org/guidelines/

Edelmann, N., & Pereira, J. V. (2024). Public administrators’ perception of ethical issues in public sector co-creation processes and outcomes: A meta-synthesis of cases. In Proceedings of the 17th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (s. 14-21). https://doi.org/10.1145/3680127.3680157

Fjellheim, E. M.(Programleder) (2023, 10. oktober). _Hva er grønn kolonialisme? _[Audiopodkast-episode]. Likestillingssenteret KUN. https://kun.no/publikasjoner/podkast-hva-er-gronn-kolonialisme

Flicker, S., Travers, R., Guta, A., McDonald, S., & Meagher, A. (2007). Ethical dilemmas in community-based participatory research: recommendations for institutional review boards. Journal of Urban Health, 84(4), 478-493. https://doi.org/10.1007/s11524-007-9165-7

Florin, U., & Lindhult, E. (2015). Norms and Ethics: Prerequisites for Excellence in Co-production. HSS-15, SIRA/SPARC, Kalmar, 28–29 May. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1010093/FULLTEXT01.pdf

Forbat, L. & Hubbard, G. (2015). "Service user involvement in research may lead to contrary rather than collaborative accounts: findings from a qualitative palliative care study». Journal of Advanced Nursing, 72(4), 759–769. https://doi.org/10.1111/jan.12865

Forskningsetikkloven. (2017). Lov om organisering av forskningsetisk arbeid (LOV-2017-04-28-23). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-04-28-23

Fossheim, H., Hølen, J., Ingierd, H. (2013)._ Barn i forskning: etiske dimensjoner_. Antologi. De nasjonale forskningsetiske komiteene. https://www.forskningsetikk.no/ressurser/publikasjoner/barn-i-forskning-etiske-dimensjoner/

Gillies, B. (2008). Canada to search for Arctic explorer's ships. Associated Press. https://web.archive.org/web/20080826031138/http://apnews.myway.com/article/20080816/D92J5FK00.html

Hjelbrekke, J., Drivdal, L., Ingierd, H. ,Rekdal, O. B, Skramstad, H., Torp, I. S. & Kaiser, M. (2018). Etikk og integritet i forskning - resultater fra en landsomfattende undersøkelse Første delrapport fra arbeidsgruppen i forskningsprosjektet RINO (Research Integrity in Norway). De nasjonale forskningsetiske komiteene. https://www.forskningsetikk.no/globalassets/dokumenter/4-publikasjoner-som-pdf/rino-delrapport-1-2018.pdf

Iversen, J. Y. (2025). Opportunities and limitations with a land-based pedagogy in Indigenous heritage language education. Language and Education, 39(5), 1148– 1164. https://doi.org/10.1080/09500782.2024.2436010

Iversen, J. Y. (2024). ‘Creating strong Sámi children’: Teachers’ positioning of heritage language students. _Journal of Multilingual and Multicultural Development, _1-15 https://doi.org/10.1080/01434632.2024.2411439

Jensen, E. A., Reed, M. S., Daybell, J., Rutt, L., Jensen, A. M., Arrigoni, G., Ballesteros, M., Bhanbhro, S., Merkle, BG., Haffert, y C., Iglehart, P., Khuri, S., Klimczuk, A., Marder, ID., Milosavljevic, D., Pacheco-Mendoza, J., Pool, U., Robinson, S., Stringer, LC., Taylor, S., Toomey, AH., Martin, D., Taylor-Sayles, LL., Makohon-George, AN. & Rodrigo, R. T. (2025). Responsible research impact: Ethics for making a difference. Open Research Europe, 5, 92. https://doi.org/10.12688/openreseurope.19649.1

Knight, J. (2025). Methodologies for Research Co-creation in the Social Sciences: Insights and Recommendations From Community-Based Research in Africa. International Journal of Qualitative Methods, 24, https://doi.org/10.1177/16094069251356665

Kroik, D. (2022). Language teacher identity and language acquisition in a South Saami preschool: A narrative inquiry. The Australian Journal of Indigenous Education, 51(2). https://doi.org/10.55146/ajie.v51i2.321

Kovach, M. (2021). Indigenous methodologies: Characteristics, conversations, and contexts (2. utg.). University of Toronto Press. https://doi.org/10.3138/9781487537418

KS. (2023). Veileder til 6-trinnsmodellen for etisk refleksjon. https://www.ks.no/globalassets/Veileder-til-6-trinnmodellen-for-etisk-refleksjon-pdf.pdf

Lid, I.M., & Rugseth, G. (2019) Samproduksjon av kunnskap i forskning: noen forskningsetiske refleksjoner", i O. P. Askheim et al. (Red.). Samproduksjon i forskning: Forskning med nye aktører (s. 163-195). Universitetsforlaget. https://www.scup.com/doi/book/10.18261/9788215031675-2019

Locke, T., Alcorn, N., & O’Neill, J. (2013). Ethical issues in collaborative action research. Educational Action Research, 21(1), 107–123. https://doi.org/10.1080/09650792.2013.763448

Martin, G.P. (2008), ‘Ordinary people only’: knowledge, representativeness, and the publics of public participation in healthcare. Sociology of Health & Illness, 30: 35-54. https://doi.org/10.1111/j.1467-9566.2007.01027.x

Mason J., & Watson, E. (2014) Researching Children: Research on, with, and by Children. I A. Ben-Arieh, F. Casas, I. Frønes,J. Korbin (Red.) Handbook of Child Well-Being (s. 2757–2796). Springer Montreal Statement on Research Integrity in Cross-Boundary Research Collaborations, (2013) https://www.wcrif.org/downloads/main-website/montreal-statement/123-montreal-statement-english/file

National Institute for Health and Care Research (NIHR) (2024), Guidance on co-producing a research project. https://www.learningforinvolvement.org.uk/content/resource/nihr-guidance-on-co-producing-a-research-project

Nilsson, S., Björkman, B., Almqvist, A. L., Almqvist, L., Björk-Willén, P., Donohue, D., Enskär, K., Granlund, M., Huus, K. &Hvit, S. (2015). Children’s voices–differentiating a child perspective from a child’s perspective. Developmental Neurorehabilitation, 18(_3), 162–168 https://doi.org/10.3109/17518423.2013.801529

Ooms, T., & van Paassen, B. (2022)._ Academic-practitioner collaborations to address inequalities: How to make it work_ [Brochure]. Atlantic Fellows for Social and Economic Equity, London School of Economics and Political Science. https://afsee.atlanticfellows.lse.ac.uk/afsee-images/22-0689-atlantic-fellows-academic-collaboration-brochure-web.pdf

Open Research Europe. (2024). Responsible research impact: Ethics for making a difference. https://open-research-europe.ec.europa.eu/articles/5-92

Page, K. (2022). Ethics and the co-production of knowledge. Public Health Research & Practice 32(2).http://hdl.handle.net/10453/163431

Regjeringen.no.(u.å.). Urfolk og minoriteter. https://www.regjeringen.no/no/tema/urfolk-og-minoriteter/id929/

Robinson, C. (2024). Ethical considerations of children’s involvement in school-based research: balancing children’s provision, protection, and participation rights. Research Ethics, 21(3), 480-502. https://doi.org/10.1177/17470161241272872

SAIH. (2020). En introduksjon til avkolonisering av akademia. https://cdn.sanity.io/files/llblvlgl/production/ba5ddfb62b26a3d6c4a0d713a8a2611d69be3d07.pdf

Sametinget. (2025). Etisk komité for samisk helseforskning. https://sametinget.no/barnevern-helse-og- sosial/etiske-retningslinjer-for-samisk-helseforskning-og-kollektiv- samtykke/etisk-komite-for-samisk-helseforskning/

Skjeldal, E. (Red.). (2021). Kritiske perspektiver på brukermedvirkning. Universitetsforlaget.

Svendby, E. B., Øien, I., & Willumsen, E. (2019). Involvering av barn i samproduksjon i forskning – metodologiske og etiske aspekter, i O. P. Askheim et al. (Red.) Samproduksjon i forskning (s. 180–195). Universitetsforlaget. https://www.scup.com/doi/book/10.18261/9788215031675-2019

Thomas-Hughes, H. (2017). Ethical ‘mess’ in co-produced research: reflections from a U.K.-based case study. International Journal of Social Research Methodology, 21(2), 231–242. https://doi.org/10.1080/13645579.2017.1364065

Thue, F. W., Eriksen, A.,  Syrstad Høydal, Ø., Vabø, A. & Messel, J. (2022). Integrasjon og integritet – tillit til forskning i et kunnskapssamfunn. Senter for profesjonsstudier, OsloMet. https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/kd/dokumenter/oslomet-rapport-integrasjon-og-integritet-tillit-til-forskning-i-et-kunnskapssamfunn-endelig-versjon.pdf

UNCHR (1989). The United nations Convention on the Right of the Child: United Nations. https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child

UK Research and Innovation (UKRI). (2025). Involving Children in Research. https://www.ukri.org/wp-content/uploads/2022/03/MRC-010322-MRCESRCJointGuidanceInvolvingChildrenResearch.pdf

Wittmayer, J.M., Huang, YS., Bogner, K., Bogner, K., Boyle, E.,  Hölscher, K., von Wirth, T., Boumans, T., Garst, J.,  Hendlin, Y. H., Lavanga, M., Loorbach, D., Mungekar, N., Tshangela, M., Vandekerckhove, P. & Vasques, A. (2024). Neither right nor wrong? Ethics of collaboration in transformative research for sustainable futures. Humanities and Social Sciences Communications, 11(1), 1-15.

World Conferences on Research Integrity (WCRIF). (2013). Montreal-erklæringen om forskningsintegritet i tverrgående forskningssamarbeid. https://www.wcrif.org/guidance/montreal-statement