Om veiviseren

På denne siden kan du lese mer om hensikten med veiviseren og hvordan du kan bruke den.

Grader av eksterne aktører sin deltakelse i forskningsprosjekt. Illustrasjonen er inspirert av Schuerz (2023) Martijn et.al. (2023) og Arnstein's "ladder of citizen participation" (Arnstein, 1969).

Myndigheter, interesseorganisasjoner og finansieringskilder forventer mer samarbeid mellom forskningsmiljøer, de som berøres av forskningen, og de som skal ta ny kunnskap i bruk. Kommunesektoren forventer at kommunene i større grad er aktivt deltakende i forskningssamarbeid - de vil ikke bare forskes på, men også være med (Wieland, 2023).

Et begrep som kan brukes for å beskrive at kommunen tar en slik aktiv rolle i forskning er samproduksjon. For kommunene og forskningsmiljøene innebærer samproduksjon av kunnskap både utfordringer og muligheter.

Samtidig kan det være uklart hva det egentlig betyr å samprodusere kunnskap. Kommunen kan delta aktivt i en eller flere faser i en forskningsprosess, og det finnes ulike grader av deltakelse, som illustrert i figuren over.

Denne veiviseren er laget for å gjøre det lettere å navigere utfordringene og se mulighetene når kommuner og forskere skal samprodusere kunnskap. Nedenfor kan du lese mer om økte forventninger til samarbeid, samproduksjon av kunnskap, og hvordan du kan bruke veiviseren.

Hvorfor en veiviser i samarbeid mellom kommuner og forskningsmiljø?

Bidragsytere

Litteraturliste - Om veiviseren

Litteraturliste - Om veiviseren

Vil du vite mer? Se litteraturlisten knyttet til dette emnet her

Forskningsetikk

Forskningsetiske utfordringer når kunnskap samproduseres

Faser i samarbeidet

Hva dere bør gjøre før dere inngår samarbeid, under samarbeidet og etter

Former for forskningssamarbeid

Ulike former for forskningssamarbeid dere kan etablere

Roller i samproduksjon av forskning

Hvilke roller og ansvarsområder har ulike aktører i samproduksjon av forskning?

Rigge institusjonene for samarbeid

Gode samarbeid på tvers kan kreve systemendring