Formidling er en viktig del av arbeidet med kunnskapsoverføring.
Når vi snakker om forskningsformidling, omfatter det samlet sett mange formidlingskanaler og formål. Dette inkluderer blant annet fagfellevurdering som en kvalitetsindikator for forskningspublikasjoner; et system for dokumentasjon av vitenskapelig publisering som en del av grunnlaget for resultatbasert tildeling til forskningsinstitusjoner; formidling rettet mot andre forskere i forskningskonferanser og lignende; avtalte leveranser til oppdragsgivere i oppdragsforskning; og ulike former for populærvitenskapelig formidling. Det kan være viktig for kommunale samarbeidspartnere å ha kjennskap til de ulike typene og hvordan de vektlegges i forskningens rammeverk.
Forventninger og forskningsetikk
Utfordring: Ulike forventninger mellom kommunale partnere og forskningsmiljøer om formidling kan skape spenninger. Forskere måles primært på fagfellevurderte publikasjoner, mens kommuner har behov for tilgjengelig formidling som kan omsettes til praksis. Samtidig kan forskningsetiske hensyn, særlig knyttet til anonymitet og konfidensialitet, komme i konflikt med kommuners ønske om åpenhet og synlighet.
Håndtere utfordring:
- Avklar forventninger til formidling av forskningsresultater tidlig i prosjektgruppen
- Vær særlig oppmerksom på forskningsetiske problemstillinger knyttet til anonymitet og konfidensialitet
- Sikre respekt for medforskerne i alle formidlingssammenhenger
- Involver medforskere aktivt i formidlingsdelen av forskningsprosessen
- Gi medforskere mulighet til å publisere i populærvitenskapelige tidsskrifter uten akademiske språkkrav
- Gjør forskningsresultater tilgjengelige for allmennheten på ulike måter
Refleksjonspunkter:
- Er det tydelig hvem som eier forskningsresultatene?
- Hvordan balanserer vi åpenhet med personvern?
- Har alle parter fått medvirke i avgjørelser om formidling?